آپارتمان پیش ساخته
تکنولوژی ساختمان های پیش ساخته به یکی از پرطرفدارترین سازه ها در جهان تبدیل شده است.
شاید ساخت ساختمان های چند طبقه در کوتاه مدت مثل رویا به نظر برسد، اما در واقع چنین امکانی وجود دارد. با توجه به این که ماژول های این ساختمان ها در کارخانه تولید شده و سپس برای نصب به محل مورد نظر منتقل می شوند می توان گفت که تنها نصب آن در حمل پروژه انجام می گیرد و عملیات ساخت به مدت یک یا چند ماه در کارخانه صورت گرفته است.

این آپارتمان ها به دلیل سبک بودن ساختمان های پیش محاسبات مهندسی مطابق موقعیت پروژه، استحکام و مقاومت قابل قبولی در برابر زلزله دارند. با توجه به این که در کشور ما این نوع سازه ها به تازگی رونق گرفته است، ساختمان های تا دو طبقه بیشتر مورد توجه سازندگان ایرانی هستند این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته سازه هایی با بیش از 6 طبقه که به صورت پیش ساخته اجرا شده اند. اما کشورهای پیشرفته توانسته اند به تکنولوژی ساخت آپارتمان های تا 70 واحد به صورت پیش ساخته دست پیدا کنند. به عنوان مثال شرکت استرالیایی هیکوری اخیرا موفق به ساخت یک ساختمان 9 طبقه به صورت پیش ساخته شده است که از 36 ماژول ساخته شده است. عملیات نصب این ساختمان ها در عرض 5 روز به پایان رسید و از جمله امکانات این ساختمان می توان به سیستم بازیافت آب مصرفی و پنل های خورشیدی جهت گرم کردن آب اشاره کرد.
از مزیت های آپارتمان های پیش ساخته می توان به موارد زیر اشاره کرد:
پایداری بسیار بالا در مقابل زلزله به دلیل وزن کم سازه
کاهش هزینه ساخت به دلیل استفاده از روش های ماژولار
کاهش زمان ساخت تا چندین برابر
استفاده از عایق های حرارتی و رطوبتی در اجرای سازه
سازگاری با محیط زیست به دلیل استفاده از متریال طبیعت دوست
اتصالات این سازه ها به دو صورت اتصالات پیچی و اتصالات جوشی صورت می پذیرد. در اتصالات پیچی که توسط پیچ و مهره صورت می پذیرد امکان بازکردن اتصالات و جابجایی ماژول ها به راحتی فراهم می شوند، هرچند که در اتصالات جوشی نیز این امکان فراهم است اما نیاز به تمهیداتی دارد.